måndag, oktober 31, 2011

Lydnadsträningen

Hemma från denna veckas lydnadträning! Jag är skitnöjd över fishunden som skötte även denna träning med bravur. Jag uppskattar verkligen chansen att få träna med andra ekipage runtomkring.

Idag så blev det kontaktövningar, inkallningar, möten, position, stadga och lite ligg. Alla körde på sin egen nivå, och det är lagom lätta övningar för en valp.

Skriver ner lite anteckingar för eget bruk. :)

Kontaktövningarna: Tog lite lirk innan jag fick full kontakt med henne, men då den väl satt där så satt det kvar resten av passet. Den vanliga valpövningen, slalom mellan ekipage, gick helt okej. Hon kan hålla kontakt i position längre och längre utan att tappa koncentration.

Inkallningarna: Då jag inte har stadga i hunden än så bad jag ledaren hålla i Elsa medan jag gick iväg. Vi gjorde ett par inkallningar sammanlagt och vid båda tillfällena var det raka vägen till matte och direkt in i position. Woho.

Möten: Ja, det gick bra. Fina ingångar i position, fina möten med bra kontakt i bra position. Några HEJ JAG VILL HÄLSA PÅ HUNDEN, men överlag bra.

Position: Bra. Integrerade denna träningen med mötena.

Stadga: Sitt. Bättre än förväntat. Måste verkligen börja träna stadga.

Ligg: Tog ett tag att påminna Elsa om vad ligg betyder. Måste träna stadga.

Efter träningen släppte jag lös henne tillsammans med en klasskompis hund, Mille, en jättesnygg whippet-hane. De röjde runt en stund innan kopplet åkte på och vi traskade hem. :)

Bra dag! Fick komplimanger för den fina kontakten trots sin ålder. Fick också kommentaren att jag kanske skulle träna med den avancerade gruppen, men jag känner att jag definitivt vill ha mer stadga först. Men det var jättekul att höra! :)

Nu har jag en trött hund här bredvid mig och en fet hög med disk att ta itu med. O_e
Ha det bra!

Inga kommentarer: