fredag, januari 06, 2012

Raw food

Idag börjar jag ett experiment att käka raw foodish under en kortare period, ett par veckor. Spännande! Det är absolut ingenting som jag vill käka permanent då jag älskar kött, hehe, men som en detox under en period ska det bli spännande.

Första middagen bestod av en slags raw food-lasagne. Om någon är intresserad så gjorde jag ungefär såhär (1 portion):

Plattor:
Gurka hyvlat på längden

Tomatsås:
4 cocktailtomater
½ vitlöksklyfta
En bit rödlök
1 dadel
0,25 dl cashewnötter
En bit röd chili
Färsk basilika
Lite olivolja

Vit sås:
0,25 zucchini
0,5 dl cashewnötter
En bit rödlök
Lite olivolja

Tomatcreme:
Soltorkade tomater
Olivolja
Valfritt

Mixa!


Gör såhär:
Mixa såserna. Lägg ett lager hyvlad gurka på en tallrik och varva med de tre såserna, ett lager gurka, varva såserna och avsluta med ett lager gurka. En klick tomatcreme vid sidan och servera. Jag kryddade även med lite örtsalt.

Betyg: Det var gott, men jag hade nog dragit ned på zucchinin och ersatt den med något annat. Eventuellt en dadel till i tomatsåsen också.

Varva!


Tankar: Jag utgick från detta recept (halverat), men gjorde en hel del ändringar. Tomatcremen tyckte jag lyfte hela rätten och gav allt en mycket bra smak, så den rekomenderar jag starkt att behålla om ni provar receptet. Utan den tog zucchini överhanden. Då jag vet att jag inte är ett big fan av rå zucchini valde jag att ha gurka mellan istället, och det blev hur bra som helst. Så ska fila lite mer på detta recept och balansera upp smakerna lite. Men tillsammans med tomatcremen  blev det en god smak. Jag kommer absolut göra detta igen. :)

1 kommentar:

Vilda sa...

Lycka till med detoxen och hoppas en del stannar med dig :-) raw food är härligt!