onsdag, januari 18, 2012

Kvällens lydnadspass

Nåja, jag fick blodad tand och körde ett lydnadspass iallafall. ;) Kombinerat med kvällspromenad och en pigg hund som sov länge i morse. Tog en näve hundgodis och gick ner och tränade på gårdsplanen.

Vi började med ingångar och rakt fotgående. Då det fungerade bra och satt kvar efter juluppehållet prövade vi oss vidare för att se hur ringrostiga vi var. Det visade sig att vi inte hade rostat ihop alls, till min förvåning. Vi tränade svängar, vänstersvängarna satt klockrent, men högersvängarna vill hon gärna falla ur position, så vi lade lite extra vikt på dem. Tillslut fick vi till några som satt riktigt bra.

Då fotgåendet kändes hyfsat gick vi vidare till inkallning. Sättandet och lämnandet satt helt okej, och inkallningen var klockren, vi hade ju ingen störning. ;) Då det momentet fungerade så bra så tänkte jag vara lite wild and crazy och pröva inkallning med ställande. Vi har tränat på själva stoppet, men aldrig gjort det i momentet. Tydligen hade jullovet gjort gott, för inkallningen med ställandet satt näst intill klockers 9 av 10 gånger. Den gången som inte fungerade riktigt var då jag råkat tappa en boll halvvägs, så Elsa tog den som belöning mitt i momentet. Mitt fel. :)

Då godiset tog slut hade var vi mitt uppe i passet, så då böt jag till att belöna med boll. Det fungerade jättebra, om inte bättre. Lek i snön och en del bus och springa efter bollen avslutade passet, och jag är jättenöjd. :)

Inga kommentarer: