tisdag, mars 09, 2010

Träning och flax

Goddag. :)

Har skuttat omkring hela dagen. Kört cellon till Marcus, ätit lunch med mamma, varit in på jobbet, varit på skolan, hämtad den nya laddaren till min laptop. You name it, liksom. :)
Kom hem för kanske en timme sedan, och ska precis börja plugga. Ingen träning ikväll, så jag har hela kvällen på mig. ^-^'

Men nu, innan jag börjar plugga, så var jag naturligtvis tvungen att träna hunden lite. 0:) Vi övar på positionsträning denna månaden, och vi tragglar på med fotpositionen och utgångspositionen. Huh. SÅ TRÅKIGT, that's all I have to say. Sammanfattar träningen längst ner i inlägget, för min egen skull. :)
Loke haer blivit lite torr i pälsen pga luftskilnaden nu de senaste dagarna (antar jag), så nu har jag börjat ge han lite b-vitaminer (han fäller ju till vårpäls nu också -_-'') och laxolja i maten. Han har varit så fin i päls och tassar utan laxoljan ett tag, men nu behövs den igen. Härligt. :D Kommer det lukta fisk här morgon och kväll då. Planerar att ta ut han och borsta igenom honom ordentligt nu aldeles strax. Nog är det lite pälsvård som gäller, även om man har en grandis. ;)

Angående typ laxolja. Det är väldigt många som tar för givet att hunden är allergisk då den blir röd i hunden, eller börjar klia sig. Att en hund är allergisk är faktiskt inte lika vanligt som man kan tro, ofta så får hunden bara tex för lite fett i maten, så att den blir torr i huden. Att pröva ge olja (laxolja) under en period kan vara en idé. Blir hunden bättre i pälsen, så får den oftast fina trampdynor, och man vet vad orsaken var. Då är det smart att antigen byta foder, till ett som innehåller mer fett, eller fortsätta ge laxolja. Väldigt många ger laxolja som ett dagligt tillskott, just eftersom det är bra för päls, hy, trambynor och så innehåller det omega. :)

Dagens träning: Positionsträning, fot- & utgångsposition.
Loke har en tendens att sätta sig aldeles för långt bak i utgångspositionen. Detta beror ju på att han är rätt lång i kroppen, och hamnar då naturligtvis längre bak då han sätter sig ner. Jag har ju lärt han att jag vill att baktassarna ska vara stilla vid skiften.
Jag har ett perfekt litet skrymsle vid en dörr i mitt rum. Dörr bakom mig, skåp på vänster sida och vägg på höger sida. Vi började med att gå in där, fortgående, vända mig om utåt, och då blir Loke tvungen att sätta sig i rätt position. Så det ska vi nöta på länge länge länge. :)

Efter ett tag gick vi över att kalla in han till utgångspositionen. Gick hyfsat. Efter ett tag så började det lossna lite i ena hörnet, så det kändes bra. :) Vi har ju aldrig tränat att kalla in till grundposition, så detta är rätt nytt. Har vetat att jag måste ta tag i detta, men har inte orkat. Förrän nu. Yay ens.
Just nu använder jag fotkommandot, eftersom han vet att det betyder 'kom in vid sidan, stanna där, och sitt om du står still'. Efter ett tag kommer jag gå över till 'Hit fot' och sidan bara 'hit'. Får se hur det går. :)
Nu gäller det att nöta på detta resten av veckan, och filma resultatet under helgen. ^-^*

Nu har Loke fått ett ben som han tuggar på, och jag ska ta tjuren vid hornen och börja plugga.

(Kan förresten säga att skinkbenet som jag köpte för länge sedan var JÄTTEBRA. Mycket kött på, inte rökt, påverkade inte magen alls.)

1 kommentar:

MacGyver sa...

Loke <3 Laxoljan stinker apa -_-" hehe :*