fredag, december 09, 2011

Hundträning

Det har varit lite segt med hundträningen de senaste veckorna, mycket att tänka på i skolan. Elsa har inte klagat utan snarkat sig igenom perioden, hehe. Då den senaste tentan avklarades igår började det klia i träningsfingrarna idag igen. Tänkte ta itu med det momentet som vi haft mest problem med hitills. Ståendet. Huvva. Vi har försökt börja traggla med det ett flertal gånger men jag har brytit alla gångerna. Det kändes som vi kom in i en ond cirkel. Hon fattar inte, jag blir frustrerad och så lär jag ut hunden dåligt. Det är inte värt det, jag vill att all träning ska vara positiv. Så nu började jag om helt från början, men fokus på ståendet under gång, och ståendet under inkallning. Helt enkelt ett stop där alla fyra tassarna ska vara i backen.

Började med att hunden går mot mig, jag säger stopp, hunden stannar och jag kastar godisen bakom henne för att skapa en dragning bakåt, och där med en vilja att stanna. På det sättet fattade hon att hon skulle stanna efter två försök. Såhär såg det ut:


Jag är dålig med att förstärka med ett bra precis där jag vill ha det. Jag har alltid varit dålig på det, måste verkligen skärpa mig. :p Jag säger ofta bra vid belöningen istället, vilket inte ger samma effekt som jag vill ha.

Efter 10 minuter prövade jag kommandot under ett slappt fotgående. Även här tog det två försök innan hon fattade galoppen.


Även här suger jag på att förstärka med bra. Men annars känns det skönt att det lossnade. Det känns bra att jag började om med en ny synvinkel! Duktiga Elsa.

Trevlig helg! :)

2 kommentarer:

Dessi & Teddie :) sa...

Söt hon är :)

Åsa sa...

Lillhjäratat är så duktig, Elsa också!