fredag, februari 12, 2010

Hellu. :)

Sitter här i sängen och känner mig krasslig. Halsont och huvudvärk. Kusinen är hos en kompis och de ska ut, syster är med en kompis, broder är sur, Karolina är på filmkväll och jag är ENSAM.

... Nåja, helt ensam är jag väl inte, jag har ju Loke här. :) Vi tränar lite eftersom helgens utmaning är igång. Temat är: Target. Jag valde att lära Loke att släcka lampan. Jag förstår om folk med mindre hundar väljer att inte göra det eftersom hundarnas klor kan skrapa på tapeterna, men i vårat fall kan han ju släcka den med nosen bara. Jättesmidigt. :)

Såhär gick vi tillväga:
1. Klickade in targetpinnen. Dvs, du har en pinne och så fort hunden sätter nosen mot pinnens ena ända så klickar du (med klickar eller ett klick-ord, tex BRA om du lärt hunden detta). Ge godis direkt efteråt. Gör detta en hel del gånger så att hunden LÄR sig att pinnen är till för nosdutt.
2. Placera pinnens ända mot lampknappen. Låt hunden släcka lampan flera gånger, tills den kommit in i mönstret.
3. Lägg på ett kommando, tex "släcka lampan", "släck" eller "lampan". Arbeta på samma sätt med kommandot, tills det sitter ordentligt.
4. Arbeta försiktigt bort pinnen, så att hunden släcker lampan utan din target,
5. Fäst kommandot och utförandet ordentligt.

Vi är på steg fem nu, och det abetade vi oss till på ca en - två timmar, sammanlagt 20-30 minuters träningstid.
Har man en hund som inte är fullt så snabblärd så får man naturligtvis hålla på längre. Man kan lära in nosduttarna på targetpinnen undet flera dagar för att verkligen få det att sitta. :)
Har man en jättesnabblärd hund så är det ju jättebra, och det kan säkert gå fortare.
Efter vi säkrat kommandot och uförandet så är nästa steg att kunna skicka iväg hunden att släcka lampan från avstånd. Målet är väl att kunna ligga i sängen och be hunden att släcka lampan. ;) Bekvämt. *host host*
Fast det får nog bli lite senare, eller imorgon. :) Loke har blivit rätt trött, och somnade medan jag skrev detta, hehe.
:D

Resultat!

Dock kan vi stå lite längre ifrån nu, kan skicka han ett par meter.

1 kommentar:

Alexandra - Mami till Neville sa...

Ja jag är så stolt man kan bli :)
Hehe hundar är mysigt :)
Kram